петък, 4 март 2016 г.

Сигнално кафяво

Само от бегъл поглед върху заглавията в кафявите сайтове си личи чии интереси се обслужват



Известният журналист и писател Хънтър Томсън определя журналистиката като „ръждясал контейнер за безделници и нещастници – врата към задния двор на живота, мръсен, опикан ъгъл, който строителният инспектор е заковал, но е достатъчен за някой алкохолик, който да се свие там и да мастурбира като шимпанзе в клетка“. Когато за пръв път чух този цитат на лекция по журналистика не можах да повярвам на ушите си. Въпреки че мнението му далеч не е универсално за всички представители на журналистическата гилдия, когато чух, че предстои лицензирането на телевизия „ПИК“, това бяха първите думи за които се сетих.

Именно това събитие стана повод за разбунване на духовете около стария въпрос за качеството на медиите в България. Широко анализиран бе терминът „кафява журналистика“. Медийната ситуация в страната става все по-тъмна, затова потъмня и терминът, с който наричаме некачествените медии – от жълти станаха кафяви. Разликата между двете е, че жълтите издания се занимават с пикантериите около живота на известните в обществото, не зачитат медийната етика и свободата на личността. При кафявите медии непочтеността излиза от всякакви граници, основната им цел е диаболизиране, очерняне на противниците и търсене на сензационност в най- неприличната й форма. Кафявите медии не се занимават просто с подробностите за личния живот на хората – те фалшифицират новини, за да пропагандират политическите цели на собствениците си. Така Радан Кънев се превърна в Рада Д., (според „ПИК“ всички опозиционни политици се оказват гейове), за Лозан Панов и Кристиан Таков „изведнъж“ излязоха милион сведения от гей-средите. Оказва се, че всеки, обявил се „за“ съдебната реформа, набързо се оказва хомосексуален.

Всеки уважаващ себе си потребител на интернет, който обича да е информиран, знае как да избягва мътните кафяви медийни води. За съжаление обаче, кафявите сайтове имат доста стабилна група от читатели, които, подобно на почиващите по българското Черноморие всяка година, плуват във води заедно с кафяви субстанции с неясен произход. Предстои групата на плувците да се увеличи, защото телевизия „ПИК“ неминуемо ще привлече още потребители. На всички е ясно, че въпреки широкото навлизане на интернет и голямото ползване на онлайн медии, телевизията все пак донякъде запазва стабилния си дял от аудиторията. Чрез нея информацията достига по-лесно до реципиентите, благодарение на комбинацията от аудио и визуално предаване. Да не забравяме и факта, че има големи групи от хора – предимно сред застаряващото население и в малките села – които не са потребители на интернет, а телевизията е едно от главните средства, чрез които получават информация.

Увеличаването на потребителите на кафяви медии е едно на ръка. Този проблем  засилва значението на следващия. Който е посещавал сайтовете „ПИК“ или „Блиц“ няма как да не е забелязал, че освен, че сайтовете обожават да слагат етикети „ЕКСКЛУЗИВНО“, „ИЗВЪНРЕДНО“, „КРИЗА“, „УРАГАН“ и др., те имат афинитет и към управляващата партия, и обичат да тъпчат тези, които не я харесват. Статиите за извънземни, кацнали на земята си съседстват с интервюта на политици, давани изключително за сайта „ПИК“ и препечатвани от „Блиц“. Много популярност набра и скандалът с пътуването на Бойко Борисов без официална медийна делегация, при което събитията почти веднага след случването им бяха отразявани във въпросните медии. Въпреки това, премиерът продължава да поддържа тезата, че самият той е жертва на „медийните бухалки“ (най-актуалното име на кафявите медии).

След новината за лицензирането на новата телевизия дойде и тази за оставката на председателя на СЕМ Георги Лозанов. Вниманието веднага бе изместено от конкретния проблем към следствието. Много хора предпочетоха да критикуват Лозанов, вместо да обърнат по- сериозно внимание върху същината на нещата.  


Гореща новина от „ПИК“: „Кой е най-четеният сайт? Вижте неоспоримата класация на "Гемиус" и новите рекорди на ПИК!“ Според статията „ПИК“ е най-посещаваният новинарски сайт през януари 2016. Проверих. Вярно е...

Но подобно на собственика си, Делян Пеевски, „ПИК“ и „Блиц“ са само най-голямата и видима част от проблема. Десетки други сайтове в интернет, макар и с далеч по-малка посещаемост, ежедневно излизат с фалшифицирани новини, най-редовно с цел руска пропаганда и анти-европейска нагласа. След което препечатват статиите сами от себе си и колелото се завърта. А за народа няма проблем да повярва, че „Европа забранява християнското кръщаването на деца“, дори когато статията няма автор, позовава се на грешни документи и съседства със статии от типа на „САЩ пусна две атомни бомби върху Китай“.

Очевидно освен сексуално образование в училищата, трябва да се въведе и медийно, за да не се разболяваме от кафяви болести, защото от тях е по-трудно да се опазим. Ако продължаваме в същия дух, Хънтър Томсън ще се окаже Нострадамус на българската журналистика.


Няма коментари:

Публикуване на коментар